Aku nak pelihara Hamster balik...!


Salam yarabbana..aku nk citer yg dulu aku ade lar bela hamster..DIDI nama dy..mati sebab tak tahan panas dan terabai.. aku ingat pasnie nak cari balik hamster yang macam tuh..huhu, hamster nie baik cikit dari kucing.. boleh wak masuk dalam poket der.. tapi dah mati..huhu.. aku sendiri yang kafan kan dy..sedih lar..huhu..ingat lepas abeh aku practikal nih, aku nak cari sekor nak bela..kali nie aku kasi nama ALI.. haha. .style x.. pasnie, aku nak jga dy btul2..xmati lagi..insya'lah.. tapi dulu mak aku selalu bising pasal dy slalu kencing..hancing bau nye..sama mcm tuan dy lar.. kaki kencing..hehe.. tp aku aku sempoi.. dy ngn tikus aku dulu boleh buat kwn.. hhe.. tp, dulu aku ade kucing gak.. dy nie slalu jer usya DIDI aku.. skali tuh smpy terbalik abeh  sngkar amster aku..mmg letih aku kerjakn kucing tuh.. hha.. pasnie dh xde kucing dh..hamster aku selamat kali nie.. hhe.. aku nk bela nie bukan ape.. org tua2 ckp, kalau kita pelihara binatang dengan baik.. haiwan tuh akan doakan kebahagiaan kita didunia.. org ckp lar..bukan aku yg ckp.. tp, buruk dan baik tuh datangnya dari sape.. yea.. dari Allah s.w.t.. harus bersyukur serta tawaduk.. ihsan terhadap haiwan itu cara islam.. sebab ape? sebab jika kita berbuat demikian, kita dapat hindarkan sifat buruk yg ade pada diri kita dan sejurus membentuk peribadi yang penyayang.. hal ini telah dikaji oleh para intelek akal..bahawa jika seseorang itu mempunyai rasa hormat terhadap haiwan.. maka itu menunjukkan bahawa dia (manusia itu) seorang yg perihatin dalam peribadinya..inysa'lah benar..

sekian saja dari aku..lain kali cerita lagi..

Other Story..

Advertisement..

HS Oracle